Przepisy dotyczące poruszania się z przyczepą kempingową

Poruszając się zestawem z przyczepą kempingową należy wziąć pod uwagę dodatkowe uwarunkowania prawne. Dotyczą one konieczności posiadania specjalnych uprawnień, odpowiedniego połączenia przyczepy z samochodem, specyficznych zasad ruchu drogowego a także dodatkowych opłat. Część z tych zasad jest uniwersalna a część uzależniona od dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) zestawu.

Hak holowniczy

Podłączenie przyczepy kempingowej do samochodu wymaga posiadania haka holowniczego a także podłączenia prądowego po stronie samochodu. Możliwe jest zarówno zamontowanie haka na stałe jak i możliwego do demontażu. Nie wszystkie państwa Europy dopuszczają w swoich przepisach haki zamontowane na stałe, w związku z tym, mimo, że zarejestrowany w Polsce pojazd ma prawo wjechać z takim hakiem na ich teren, warto od razu rozważyć zamontowanie haka możliwego do demontażu. Istnieją też rozwiązania haków chowanych, tzn. takich, które są zamontowane na stałe jednak w sytuacji, kiedy nie chcemy ich używać, możemy je w prosty sposób schować pod tylnym zderzakiem. Standardowy hak holowniczy wraz z montażem to koszt rzędu kilkuset złotych. Po zamontowaniu haka należy udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, a następnie do Wydziału Komunikacji, gdzie informacja o montażu haka wprowadzana jest do dowodu rejestracyjnego. Szczegółowe informacje na temat montażu haka możesz uzyskać np. tutaj.

Dopuszczalna masa przyczepy

Fakt, że mamy zamontowany hak nie oznacza, że możemy holować dowolną przyczepę kempingową. Zgodnie z polskimi przepisami dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może przekroczyć wagi wskazanej w komórce O.1 dowodu rejestracyjnego. Dla przykładu na załączonym skanie dowodu rejestracyjnego jest to 1300 kg. Ponieważ dopuszczalna masa całkowita (DMC) samochodu, określona w komórce F.1 dla tego pojazdu wynosi 2260 kg, oznacza to, że w sumie z tego punktu widzenia nasz zestaw może mieć maksymalnie 3560 kg. Jednak jest to więcej niż 3,5 tony, co oznacza, w przypadku gdybyśmy chcieli ciągnąć najcięższą możliwą przyczepę, dodatkowe wymagania odnośnie posiadanego prawa jazdy czy też opłat za korzystanie z dróg, o czym szerzej w dalszej części artykułu.

Prawo jazdy

  • Prawo jazdy kategorii B

Zgodnie z polskimi przepisami posiadacz prawa jazdy kategorii B może prowadzić zestaw samochód + przyczepa kempingowa pod warunkiem, że ich łączna dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekroczy 3,5 t. W związku z tym w powyższym przykładzie mimo, że DMC przyczepy to 1300 kg, to ponieważ DMC samochodu wynosi 2260 kg, więc posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B możemy wynająć przyczepę do 1240 kg. Jeśli chciałbyś holować przyczepę o większej dopuszczalnej masie masz dwie możliwości:

  • prawo jazdy kategorii B96

Prawo jazdy kategorii B96 upoważnia do prowadzenia zespołów pojazdów od DMC do 4250 kg, jest więc idealne dla osób, chcących podróżować z przyczepą kempingową. Aby uzyskać te uprawnienia konieczne jest jedynie zdanie egzaminu praktycznego w ośrodku egzaminacyjnym. Udział w kursie nie jest wymagany, choć oczywiście takie fakultatywne zajęcia są organizowane i polecane dla osób, które jeszcze nigdy nie prowadziły samochodu z przyczepą.

  • prawo jazdy kategorii B+E

Jeśli dopuszczalna masa całkowita zestawu samochód + przyczepa kempingowa przekracza 4250 kg musimy uzyskać prawo jazdy kategorii B+E. Uprawnia ono do prowadzenia zestawów o DMC do 7 ton, gdzie zarówno masa samochodu jak i przyczepy nie przekracza 3,5 t. W praktyce, ponieważ samochód musi mieć DMC większe niż DMC przyczepy, to zestaw nie może być cięższy niż 6125 kg – ile dokładnie odczytacie z dowodu rejestracyjnego swojego samochodu. W przypadku tej kategorii konieczne jest ukończenie kursu (15 godz.) oraz zdanie egzaminu praktycznego.

Opłaty drogowe

Przejazd autostradami, drogami szybkiego ruchu oraz niektórymi odcinkami dróg krajowych wymaga uiszczenia opłaty także przez kierowców samochodów osobowych ciągnących przyczepy, w tym przyczepy kempingowe. Obowiązek ten jest uzależniony od dopuszczalnej masy całkowitej całego zestawu (DMC). Aby sprawdzić czy jesteśmy zobowiązani do uiszczenia opłaty należy zsumować DMC z dowodu rejestracyjnego przyczepy oraz auta (DMC wyrażony w kg znajduje się w kratce F.1). Jeżeli suma jest większa od 3,5 tony (czyli co najmniej 3501 kg), to będziesz musiał zarejestrować się w systemie viaTOLL i uiszczać opłaty.

Dopuszczalne prędkości

Prowadząc samochód z podłączoną przyczepą kempingową należy przestrzegać przepisów, dotyczących dopuszczalnych prędkości. W Polsce w terenie zabudowanym obowiązują nas te same ograniczenia, co pozostałe samochody osobowe (50 km/h lub 60 km/h). Poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych obowiązuje 70 km/h. Natomiast na drogach dwujezdniowych, ekspresowych oraz autostradach obowiązuje maksymalna prędkość 80 km/h. Poruszając się poza terenem naszego kraju należy zapoznać się z ograniczeniami w nich obowiązującymi  – ich przegląd możesz znaleźć np. pod tym adresem.

Przewożenie osób w przyczepie

Wielu początkujących fanów karawaningu kusi wizja smacznego snu w przyczepie w trakcie przemieszczania się pomiędzy kolejnymi punktami podróży. Należy pamiętać, że jest to absolutnie niedopuszczalne. W poruszającej się przyczepie nie może przebywać żadna osoba, niezależnie od tego czy i w jaki sposób byśmy jej nie zabezpieczyli.

No to wynajmujemy i w drogę!

Skoro poznaliśmy już przepisy specyficzne dla poruszania się samochodem z przyczepą kempingową, to pozostaje tylko wypożyczyć odpowiednią przyczepę i wyruszyć w drogę ! Zobacz co jeszcze warto rozważyć przed wynajmem przyczepy kempingowej.